Top 50 kedvenc Disney- dalom - 10 még annál is jobb Disney- dal

il_570xn_1121082225_pgfu.jpg

Sziasztok! Itt is van a Disney- dal toplistánk következő része, és bizony, már nagyban közelítünk a vége felé. Aztán persze lesz még egy ráadás bejegyzés, úgyhogy tkp.a felén vagyunk túl, és most kanyarodunk az érdekesebb feléhez a dolgonak.

Egyébkként annak az oka, hogy nagyooon kevés a klasszikus darab csupán annyi, hogy nekem azok a régi filmek annyira nem állnak közel a szívemhez - láttam, és gyerekként szerettem is a Hófehérkét, Hamupipőkét, Csipkerózsikát, Pinokkiót, Bambit, Dumbót, meg sok-sok mindent, de ma már szívesebben nyúlok a Disney- reneszánsz (1989-1999) és a későbbi darabokhoz, de amúgy főként a reneszánszhoz - nem azért ,mert a klasszikusok nem jók vagy nem szeretem őket. Bizony számomra zenében is akkor éltük fénykorunkat, és ezt nagy részben köszönhetjük Alan Menken zsenialitásának, aki amúgy a kedvenc kortárs zeneszerzőm. És mivel többször láttam őket, közelebb állnak a szívemhez, és persze abban, hogy egy filmet szeretek, nagyban közrejátszik, hogy a zenéjét sem vetem meg. És őszintén szólva, a Hófehérke zenéje nekem kifejezetten idegesítő (kivétel persze a Hejhó), ahogyan a többi nagy klasszikus zenéjével sem annyira sikerül megbarátkoznom - nem rossz, nem rossz, értékelni is tudom, vannak gyönyörű darabok, de nem állnak hozzám olyan közel, mint Az oroszlánkirály vagy A szépség és a szörnyeteg zenéje. Aztán vannak olyan filmek, mint A dzsnugel könyve, amit már régen láttam, pedig a zenéjéből van pár jó kis momentum, de mivel maga a sztori nem nőtt a szívemhez, így a dalok sem, ezért csúsztak le a listámról. Pedig tényleg pofás kis dalok. De erről majd a záró bejegyzésben részletesebben.

Most pedig a mentegetőzés után jöjjék is a majdnem-finálénk, avagy további 10 hiper-szuper Disney- dal! Ha előtte lecsekkolnád a további részeket, persze azt is megteheted az alábbi linkekre kattintva:

Top 50 kedvenc Disney dalom - 10 jó Disney- dal

Top 50 kedvencem Disney- dalom - 10 jobb Disney- dal

Top 50 kedvenc Disney- dalom - 10 még jobb Disney- dal

Top 50 kedvenc Disney- dalom - a 10 legjobb Disney- dal

Top 50 kedvenc Disney- dalom - a 10 legjobb NEM Disney- dal

 

20. Ezer színnel száll a szél/Colors of the wind
(Pocahontas, 1995)

Tudom, tudom, tudom... Takaroggyá' innen magadnak, ennek minimum top 10- ben a helye, mit képzelsz te magadról? Én legalábbis úgy gondolom, hogy a véleményem nem a legpopulárisabb, ennek ellenére megosztom veletek; nekem Pocahontas másik danolászása sokkal inkább a szívemhez szól, amiben messze hívja őt a nagy folyó. És egyébként még az sem a kedvenc Disney- dalom. De erről később. Az Ezer színnel száll a szél kétségkívül gyönyörű, idealista dalocska, tetszik a mondanivalója, a zenéje, a szövege, tehát úgy minden egyben van benne, csak talán azért, mert eleve a beszélő fával haverkodó indiánlány sztorija sosem volt a number one kedvencem, így a dalok sem tudtak olyan szinten hatni rám, mint a kedvenceim esetében. Arról nem is beszélve, hogy engem John Szőkerherceg Smith igazából irritál, és szerepet kap ebben a dalban, még ha hál' istennek dalra nem is fakad. Fuh, milyen problémáim nekem vannak, biztos irigykedtek, hogy nekem ilyenkre jut időm, hogy foglalkozzak. Na, mindegy. Ez a szám ettől még kétségkívül gyönyörű, és most mérges vagyok magamra, amiért a negatív dolgokra koncentráltam rá.

 

19. Álmom vár/Almost there
(A hercegnő és a béka, 2009)

Oké, ezzel pedig lehet, hogy pont az előzővel ellentétes módon vagyok elfogult; egyszerűen imádom a mesét, és Tiana Mulan után a kedvenc Disney- hercegnőm. És akkor ez még vegyüljön Vágó Bernadett hangjával, akit ugyan lehet becsmérelni, hogy nem annyira passzol hozzá a dzsessz, szerintem akkor is. Bizony, a tipikus "vágy" dalba nem kevés életet visz a dzsesszes hangzás, arról nem is beszélve, hogy a klasszikus stílusú megrajzolásra való váltás is feldobja az egészet. És azért nem mennék el szó nélkül amellett sem, hogy Tianának legalább normális álma volt, ráadásul tett is azért, hogy megvalósuljon. Nem véletlenül azonosulhatóbb a 21.század lánykáinak, mint Hófehérke, aki a hercegére vágyik. Na, ne kezdek megint valami teljesen mást kritizálni. Ez a dal úgy jó, ahogy van, átadja Tiana vágyát, létezését, személyét, mellette pedig pörgős és vidám.

 

18. Érzed már a szív szavát /Can you feel the love tonight
(Az oroszlánkirály, 1994)

Tudom, tudom, ezt is valószínűleg legtöbben top 10- be várták, de mégsem. Tudom, fura egy ember vagyok, mit lehet velem kezdeni. Alapvetően ez egy csodálatos nóta, egyedül azért nem top 10- es, mert nekem túl tipikus, talán az Ezer színnel száll a szélhez hasonlóan túlságosan elvártan imádott és túlajnározott, közben én meg valószínűleg beleuntam. De azt is garantálhatom, hogy egy éve még talán az első ötbe is belefért volna, netán a dobogóra is felállhatott volna. Különleges szerelmes dal ez, Timonék nyitánya és zárása ad neki egyfajta különlegesebb (értsd: szerelmes daltól nem megszokottan vicces) hangulatot, közben pedig megszólal a két főszereplőnk (az itt még nem annyira Stohl András- os Stohl András is - just sayin', igen, nekem ő valami berögződésem), meg van háttérben éneklés is Janza Kata jóvoltából, szóval az egész szép, a képi világa is, gyönyörű szerelmes dal, amit én egyébként Elton John szólójában is kifejezetten szeretek.

 

17. Messze hív a nagy folyó/Just around the riverbend
(Pocahontas, 1995)

Na hát, mondtam én. Ez a dal nálam talán inkább a mondanivalója, mintsem a zenéje miatt kedvenc. Valamiért én ilyen "vágy" dal beállítotságú vagyok. Egyszerűen zseniális, ahogyan Pocahontas problémáját és kérdéseit ötvözik a víz, a folyó szinonimájával, ugyan apa választott nekem férjet, engem a folyó más útra hív, messze hív a nagy folyó, az élet nagy folyója... Arról már nem is beszélek, hogy ugyan a magyarban Udvarias Anna hangja jobban passzol szerintem ehhez a dalhoz, azért ebben a dalban szerintem az eredeti is egy picit jobban összeáll, mint a másik Pocahontas- dalban. Éles zenei váltások vannak benne, de számomra így is élvezhető, plusz nekem ez a szinonima mindent elvitt. Arról nem is beszélve, hogy a vízben evezős jelenet is nagyon bejön. Talán ha a Pocahontas úgy összességében közelebb állna a szívemhez, akkor előrébb is kerülhetett volna, mert amúgy a különleges hangzását nagyon szeretem.

 

16. Mától mindörökké/For the first time in forever
(Jégvarázs, 2013)

Na most, a Jégvarázsra sokan mondanak rosszakat, tény, a hype- ját én sem értem, meg sosem volt a legnagyobb kedvencem, de jó mese. Kifejezetten jó. Ennek elleénre, őszintén szólva, nekem a karakterek, meg igazából a sztori sem olyan emlékezetes, mint a kedvenc Disney- filmjeimé. Ellenben a zenéje... Na, az nagyon ott van. Valamiért a Disney csak a Let it gót nyomta meg, ami tényleg zseniális szám, de igazán őszintén, nekem Anna játékos éneklése viszi a prímet, amiben Vágó Bernadett hangja a lehető legjobban működik, rendesen élővé varázsolja a mi kis naiv hercegnőnket. Azok a részek pedig, amikben Elza is énekel, tökéletesen kifejezik a két lány ellentétes személyiségét. Illetve ennek is van amúgy egy elmondhatatlanul jó repríze, arra is érdemes rákeresni. Bírom ennek a számnak az aranyos, játkos naivitását, a fülbemászó dallamát és úgy Anna lényét benne. Igazán jó kis dal, na.

 

15. Két vágy/Two worlds
(Tarzan, 1999)

Ugyan az eddig látott/olvasott Disney- toplisták szerint kábé egyedül vagyok ezzel, de nekem a Tarzan betétdalai közül a nyitószám viszi a prímet. Nemcsak azért, mert amúgy a szövege és a zenéje nagyon egyben van, mind Ákos, mind Phil Collins hangjával (ebben nem tudok dönteni, más mindkét verzió, egyben egyeznek csak, hogy indkettő zseniális), hanem azért is, mert abból a szempontból elég megrázó és egyedi, hogy egy betétdal közben leég egy hajónk, kikötünk egy dzsnugelben, új életet kezdünk, majd hárman is meghalnak; Tarzan szülei, illetve Kaláék kölyke. Mindez egy pörgős, fülbemászó betétdal alatt. Hm. Ó, és a film végén fellelhető repríze pedig olyan módon fejezi be a filmet, ahogyan az elején a dal megalapozta a hangulatot.

 

14. Hős Ali + Hamis Ali/Prince Ali
(Aladdin, 1992)

Egy igazi kis játékos, pörgős, vidám nóta. Dzsini a Disney egyik legjobb kreációja, részben ez köszönhető amúgy Robin Williamsnek, persze, de magyarban legkevésbé sem panaszkodhatunk Mikó Istvánra, olyan szinten nem, hogy ez a szám jobb is az ő előadsában. Igazi díszmenet, csak kapkodod a fejedet, a dallam pedig megragad az agyadban. És akkor ez még nem minden... Mert muszáj kiemelem a dal reprízét, ami ugyan magyarul Hamis Ali címre hallgat. Ugyanis hiába imádom Dzsini vicces éneklését, talán azért, mert valamilyen beteg vonzódásom van Jafarhoz, meg amúgy is egy team gonoszok ember vagyok, ezért nálam az ő változata nyert. Annak ellenére is, hogy azért Jafar megérdemelt volna egy teljes dalt, amit amúgy Alan Menken körülbelül hármat is írt neki, de végül csak egy egyperces reprízt adott elő. Gyalázat rá, a családra, a szamára... De attól még a hős dalának ellopása kétségkívül egy kreatív és jó kis dolog. A személyes véleményem ellenére az eredetit linkelem be, mert nem szeretném, hogy az én beteg elmém miatt ti lemaradjatok egy pörgős, humoros parádéról. Meg amúgy is, furán fog hangzani, de próbáljátok ki, és énekeljétek el azt a sort magatoknak (hangosan), hogy "Herceg jő, nagyszerű hős, Ali Ababwa!", ebben a formában rohadt jó kiénekelni, hogy Ali Ababwa. Na jó, én kétsékívül beteg vagyok, és teljesen nem normális. Na, rohadt sokat beszéltem erről. Következő.

 

13. Ringat a víz/Under the sea
(A ki hableány, 1989)

És ha vidám dalolászásnál tartunk, kétségkívül a legvidámabb, leggondtalanabbul pörgős közös vernyákolás A kis hableány kultikus dala, amiben Sebastian próbálja meggyőzni Arielt arról, hogy bizony tökéletesen jó neki itt a víz alatt, a szárazföldön csak szépnek tűnik, de egy száraz, sivár hely, itt meg minden olyan szipcsi szupcsi, folyton úszunk, jó kedvünk van. Na, most, azt muszáj kiemelnem, hogy amikor legutóbb volt olyan dal a listán, amiben Vass Gábor énekel, akkor éppen Dr.Facilierként elég sötét dolgokat művelt, úgyhogy mindenképpen jár egy említés annak, hogy itt ettől teljesen eltérő módon egy vidám valamit csinált - méghozzá zseniálisan, el nem tudom képzelni ezt nélküle. A Kiss the girl óta már rájöttem, hogy ő jobban műveli a sebastiankodást, mint az eredeti színész. Nagyon ritmusos, igazi zenei csemege, emellett klasszikus és kötelező darab, ráadásul Sebastian a kedvenc karakterem A kis hableányból, szóval ez talán részben neki is köszönhető.

 

12. Ha szeretet él a szívedben/Great spirits
(Mackótestvér, 2003)

Bizonyára sokan nem nagyon ismeritek a Mackótestvér nyitódalát, pedig amondó vagyok, hogy az egyik legjobb Disney- nyitányt kapjuk meg vele. Gyönyörű szám, gyors, pörgős. A Mackótestvér zenéjét a Tarzanhoz hasonlóan Phil Collins szerezte, és ugyan legtöbbek kedvence a Repül a léptem (On my way), ami valóban zseniális, engem a Tarzannal együtt véve is ez a darabja vett meg leginkább a nagy zseninek, és borzasztó alulértékeltnek tartom ezt a számot. Komolyna mondom, az egész Disney- történelem egyik, ha nem legérthetetlenebbül és leginkább alulértékelt darabja. Komolyan, ahányszor idejutottam, újra és újra meghallgattam, hogy ez tényleg olyan jó, amilyenre emlékszem, vagy csak egyszer berögződött ez nekem? Vagy mégis miért nem kap kellő figyelmet és szeretetet? Magyarban Szulák Andrea énekli Az élet az úrhoz hasonlóan, de őszintén szólva, azért egy kis elfogultságot lehet, ad nekem az, hogy az eredetiben Tina Turner énekli ezt a csodát, abban a nőben pedig benne van az az őserő, ami ehhez a dalhoz kell, és tudjuk, hogy eleve nagy kedvencem. Bár amúgy a mi verziónk is csodálatos, ebben az igazi erő angolul van meg.

 

11. A csaló/Not one of us
(Az oroszlánkirály II.: Simba büszkesége, 1998)

Bizonyára sokan csak néztek, hogy ez mégis mi a fenét keres itt, de én egyszerűen imádom Az oroszlánkirály folytatásában felcsendülő dalt, amiben Kovut útjára engedik. Azon túl, hogy például a Pocahontas Harci dobok- betédalához hasonlóan keserűen jellemző az emeberekre, zeneileg is zseniális, imádom ezt a kánonos éneklési formát. Az Egyek vagyunkban Simba tanulságot farag abból, hogy mind ugyanolyanok vagyunk, egy nagy család, a film másik legjobb betétdalában pedig száműzi Kovut, nem bízik benne. Azon túl, hogy a hangok nagyon jól összeálltak, a zenének zseniális "elűzős" hangulata van, az egész borzasztó szomorú, dühítő, és mégis jó értelemben ráz a hideg a zenétől. Plusz azért folytatáshoz képest elég komoly témákat boncolgatunk, mondom én, hogy jellemző ez az emberekre. Az pedig, ahogyan Simba egyre távolabbról és távolabbról, de még mindig figyeli Kovut, ugyanazzal a szigorú, rezzenéstelen, megvető tekintettel, egyszerűen az egyik legjobb Disney- momentum. Ahogyan az egész jelenet az.

 

Na, hát mára ennyi lett volna. Ha valamivel egyetértesz/nem értesz, azt ne félj megosztani velem egy komment formájában. Ha kérdésed/kérésed van, a kommentszekción kívül még e-mailben oszthatod meg velem, a fashionandbooksbusiness@gmail.com címen, illetve Instagramon is be lehet követni, és akár rám is lehet írni, ott @fashionandbooksblog néven vagyok fellelhető, akkor is jó, ha mindig előre szeretnél tudni a posztokról, és egyből értesülni róla, hogy kint vannak, meg amúgy a teljesen érdektelen, és igazából nem is létező életem semmi történései is néha megosztásra kerülnek, már ha ez inspiráció bárkinek is. Ha viszont maradnál csak a blog mellett, akkor legközelebb a ráadás posztban találkozunk még a nagy finálé előtt, addig is szép napot!